Monday, March 25, 2013

2013 FAMILY TRIP : KOTA KINABALU DAY 1

kali ni saya nak cerita sikit pasal perjalanan kami ke KK tempohari (March 2013). trip kali ni amat istimewa buat saya sebab disertai di join dengan abang dan adik2...lagi ramai mesti la lagi meriah...cuma di sulami sedikit rasa sedih sebab mak abah tak dapat ikut di saat akhir...takpe, kita lupakan kesedihan... trip yang happening ni dah berjaya mengurangkan rasa sedih saya...jom layann..

Nak tau pasal preparation? check post sebelum ni : group-travel-plan-your-trip

DAY 1 :

kami akan bertolak dengan 2 flight time yang berlainan...3 adik2 akan naik flight 12.00 tghari manakala kami yg balance ni jam 11.00pagi...tapi untuk memudahkan kami semua berkumpul dan check in pada waktu yang sama. mengikut plan asal, semua akan bergerak dari rumah saya di putrajaya jam 8.00 pagi paling LEWAT...tapi disebabkan abg sampai lewat dari rawang, kami terpaksa bergerak jam 8.30pagi...masa ni hati dah risau akut terlepas flight sebab nak sampai ke LCCT akan menggunakan beberapa kenderaan dan of coz la akan ambil masa lagi kan...

dari rumah : naik kereta ke ERL Putrajaya, Then naik ERL ke Stesen Salak Tinggi, dan menaiki bus Shuttle ke LCCT... huhu..


agak mencabar juga la memandangkan trip ami ni ramai budak2 termasuk baby. malah terpaksa menunggu tren sebab dah terlepas train 8.45...so train kami jam 9.00am...nasib baik masa sampai di Salak Tinggi bas dah menunggu...naik je bas terus gerak...jadi tak la menunggu lagi. fuhh

sampai je di LCCT, terus meluru ke kaunter check in sebab ada luggage. ramai juga yang beratur. nasib baik kebetulan ada kaunter tambahan baru buka, kami terus ke kaunter tu. penat tak habis lagi, dok kejar2 anak lagi lam LCCT tu...si zameer ni memang sangat lasak...

selesai check in, kami semua masuk ke depature gate...alhamdulillah, semua lepas pemeriksaan keselamatan...cuma pelik kali ni lelaki semua kena buka belt...sebelum ni tak yah pun...

masa naik dlm flight tu, saya dah buat seat arrangement awal2 supaya senang nak atur tempat duduk...skali kat seat saya ada pulak mat saleh. then saya minta la tukar sbb nak duduk satu seat ngan anak n hubby..dia duduk di seat sebelah..padahal tu seat mak abah saya yang tak dtg tu...rupanya dia tersalah flight..huhu nasib baik ada staff airasia yg datang maklumkan...


tempoh perjalanan lebih kurang 2 jam 30 minit (kot). alhamdulillah sepanjang perjalanan zameer tido je dapat la mama rehat jap...

sesampai je di Airport KK (KKIA T2) kami kena menunggu flight group berikutnya....delay pulak sampai 12.20pm. seb baik 30 minit je delay...sambil tunggu call la ejen kereta sewa yang dah booking awal2 tu....nasib tak berapa baik sebab dia kata kereta auto tinggal 1 je. yang lain belum dipulangkan....terima jeee..jadi 1 Blm Auto, 1 Blm Manual.

Putih Saga FLX Auto, Purple Saga BLM Manual


Untuk kereta sewa, saya booking dengan Brandon (KABONG'z Rent-A-Car). untuk kereta sewa ni, pastikan bawa salinan Kad Pengenalan dan Lesen Memandu untuk diserahkan kepada agensi.


flight adik2 sampai lebih kurang jam 3.00pm. kami terus bergerak ke 1 Borneo, Jalan Sulaman. saya dah booking homestay di situ melalui MZ Homestay Kota Kinabalu. RM150 per night. rumah 2 bilik. agak selesa la... dekat dengan 1 Borneo dan UMS. tapi nak ke bandar KK lebih kurang 20 minit. bagi saya ok jeee... :p


Malam tu, masing2 dah kelaparan..ingat nak makan di Pasar MAlam kat KK je tapi kakak ipar dah kelaparan sangat, so kami decide nak cari kedai makan berdekatan je...ada laa.. makan biasa2 je..tak ingat pulak apa nama kedai tu.

lepas makan, kami ke Pasar Malam KK..sempat la juga ke Pasar Ikan masin dan pasar malam depan tu...tu pun kedai banyak dah nak tutup...jam 10 malam dan agak lewat kalau di sini..so kalau nak berjalan di KK ni pastikan keluar awal yee... kita dah terbiasa berjalan di semenanjung jam 10 awal lagi...so tak sama.
Pasar Ikan Masin
Kat sini banyak orang jual rumpai laut...kalau pandai tawar boleh dapat murah juga..adik & kaka ipar saya borong hampir 20Kg juga..hehe

malam tu, kami dahstart packed utk perjalanan esok pulak...

No comments:

Post a Comment

Jom komen entry saya...