Tuesday, November 14, 2017

NUTRISI DAN PEMAKANAN

NUTRISI & PEMAKANAN

Tubuh kita perlu dapat nutrisi lengkap dan seimbang untuk menjalankan fungsi dengan normal dan membantu pertahanan tubuh dari serangan luaran. dan nutrisi ini datangnya dari pemakanan sihat dan diet yang MENCUKUPI. Masalahnya sekarang, kebanyakan dari kita kurang mendapat nutrisi lengkap SETIAP HARI dan sumber-sumber pemakanan  sekarang juga semakin kurang nilai zat berbanding sumber makanan terdahulu.

Banyak kajian yang menyokong bahawa pengambilan vitamin supplement baik untuk kesihatan memandangkan adalah amat sukar kita nak cukupkan keperluan vitamin dan mineral harian hanya dengan melalui diet disebabkan oleh habit pemakanan yang tak sihat dan juga kerana kandungan nutrisi dalam makanan pada masa ini tidak lagi sebanyak nutrisi yang dibekalkan oleh makanan yang sama pada jumlah yang sama 50 tahun dulu. Oleh itu, WHO menyarankan pengambilan vitamin dan mineral tambahan bagi mengisi kekurangan daripada diet. (Average rakyat Malaysia makan 5 hidangan sayur dan buah setiap hari kurang dari 5%!)



*Beza ubat dan supplement*
--------------------------
Ubat akan betulkan simptom, kalau kita sakit kepala, ia akan hilangkan sakit kepala. Tapi kalau punca sakit kepala tu sebab angin dalam perut, angin tu tetap takkan baik dan sakit akan berulang. Kalau kencing manis, ia akan control gula dalam darah dengan tambah jumlah insulin yang dihasilkan, tapi kena sentiasa makan ubat sebab ia tak baiki masalah insulin resistance badan orang tu. Lama kelamaan ubat juga mempunyai kesan sampingan lain jika diambil secara kerap dan biasanya menyebabkan komplikasi sakit yang lain pula.


Supplement pula akan bagi nutrisi pada tubuh supaya badan kita dapat menjalankan fungsi normal tubuh dengan baik. Proses ni akan ambil masa tetapi ia akan baiki root cause tersebut. Baiknya adalah supplement biasanya tiada kesan sampingan macam ubat. Ia disebut makanan tambahan bagi menampung zat yang tidak dapat diambil dalam diet pemakanan kita seharian. sebab itulah perlu mencari supplement yang berasaskan bahan semulajadi yang berasal dari makanan harian kita (contoh seperti : sayuran, buah-buahan, ikan, kekacang, garam galian, mineral dansebagainya) bagi menampung kekurangan zat pemakanan. Penting untuk mengetahui sumber dan kualiti supplement yang kita gunakan setiap hari.

Pastikan yang DIPERCAYAI , terbukti dan mempunyai kajian yang teliti dan menyeluruh. Bukan sekadar dakwaan pengeluar dan testimoni segera seperti di pasaran sekarang. Umumnya, setiap produk perlulah diuji bertahun-tahun untuk membuktikan keberkesanannya.

Nutrilite, SATU_SATUnya supplement yang menanam, memetik dan memproses sendiri produk dari ladang sendiri yang disahkan organik. dan disahkan oleh badan bebas iaitu: www.euromonitor.com/amway-claims



Perlu di ingat, kebanyakan penyakit sekarang berpunya dari pemakanan yang tidak sihat. jadi, pemakanan juga menjadi penawar semulajadi diri kita.
Hippocrates — 'Let food be thy medicine and medicine be thy food.'




No comments:

Post a Comment

Jom komen entry saya...